Drukte op het fietspad

Druk fietspad? Zo bereidt u uzelf voor

Gepubliceerd op 20-03-2023
1728 keer gelezen

Het is weekend, de zon schijnt en u besluit om eens lekker een stuk te gaan fietsen. Klinkt als een zorgeloze dag. Verstandig om rekening mee te houden: soms moet u extra goed opletten op het fietspad. Het wordt namelijk steeds drukker op de Nederlandse fietspaden. Benieuwd hoe dat komt en hoe u uzelf hierop voorbereidt? In deze blog vertellen we u er meer over.
 

Waarom is het zo druk op het fietspad?

In Nederland zijn er meer fietsen dan mensen. Geen wonder dat Nederland bekend staat als fietsland. Maar in de praktijk zien we dat veel fietspaden te smal zijn om al die drukte aan te kunnen. Ook de snelheidsverschillen op het fietspad worden steeds groter. 
 

Groter verschil in snelheid

Elektrische fietsen zijn niet alleen comfortabel: ze gaan vaak ook een stuk sneller dan de normale fiets. Het is dan ook niet vreemd dat de elektrische fiets steeds populairder wordt. In 2022 telde Nederland al ongeveer 5 miljoen e-bikes. Ongeveer drie op de vier verkochte modellen is een stadsfiets. Als deze voor u niet hard genoeg gaat, kunt u ook kiezen voor een speed pedelec. Ook met andere snelle voertuigen – zoals de scooter – mag u op het fietspad. Daardoor zien we grotere snelheidsverschillen op het fietspad. Het gevolg is dat snellere weggebruikers vaker en sneller willen inhalen. Dat kan zorgen voor onveilige verkeerssituaties. 
 

Soort vervoersmiddel Gemiddelde in km/uur
Scooter of snorfiets 33
Speed pedelec 29
Wielrenner 26
E-step en deelscooter 25
(hybride) e-bike of fatbike 25
Gewone fiets 18

 

Het fietspad is te smal

Veel fietspaden zijn veel te smal. Dat blijkt uit een onderzoek van ingenieursadviesbureau Sweco. Sommige voertuigen nemen veel meer ruimte in dan bijvoorbeeld de gewone fiets. Denk aan (deel)scooters en bakfietsen. De ruimte op het fietspad wordt daardoor kleiner. Zo heeft u sneller last van verkeersopstoppingen en de kans op een botsing neemt toe. Bij een botsing geldt: hoe zwaarder het voertuig, hoe groter de gevolgen zijn. Als u op de fiets wordt geraakt door een scooter, is de kans op letselschade groter. Een scooter is namelijk ongeveer 50 kilo zwaarder dan uw gewone stadsfiets. 


Manieren om de drukte op te lossen

De vraag is hoe de drukte op het fietspad opgelost kan worden. Daarvoor moet de infrastructuur verbeteren. De overheid heeft bijvoorbeeld in verschillende gebieden fietssnelwegen laten aanleggen. Fietsers hebben hier voorrang op auto’s en hebben minder vaak last van scherpe bochten. Hierdoor staat u als fietser minder snel vast in een verkeersopstopping en u kan andere weggebruikers gemakkelijker veilig inhalen. Naast fietssnelwegen, zien we in steden steeds vaker fietsstraten. U herkent deze aan het rode wegdek. Automobilisten zijn te gast op een fietsstraat, waardoor fietsers meer de ruimte krijgen. 
 

Rood fietspad


Veilig een druk fietspad op: 4 tips

Er zijn al een paar stappen gezet om de drukte op het fietspad te verminderen. Toch zal de drukte niet zomaar verdwijnen. Daarom hebben we 4 tips waarmee u goed voorbereid het fietspad op gaat. 
 

Tip 1. Mijd het spitsuur 

Als u tijdens de spits met de fiets naar werk of school gaat, kunt u de drukte op het fietspad misschien moeilijk ontlopen. Maar als u uw vertrektijd zelf kan kiezen, mijd dan de vroege ochtend en namiddag. 
 

Tip 2. Stel uw fiets goed af

Wat doet u als de fietser vóór u iets onverwachts doet? De kans is groot dat u uw stuur snel opzij beweegt en in de remmen knijpt. Als uw zadel te hoog staat afgesteld, kunt u moeilijker bij de grond en valt u gemakkelijk om. Stel uw zadel dus in op de juiste hoogte. Laat ook regelmatig uw remmen checken. Zo staat u sneller stil.
 

Tip 3. Gebruik een fietsspiegel

Met een fietsspiegel aan uw stuur ziet u beter of weggebruikers u willen inhalen. U kunt natuurlijk ook achterom kijken, maar dan ziet u niet wat het verkeer voor u doet. En misschien stuurt u per ongeluk te ver naar links, waardoor u een tegenligger kan raken. 


Tip 4. Gebruik een helm

Bent u toch betrokken bij een fietsongeluk? Volgens SWOV (Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid) verkleint u de kans op hoofdletsel met zo’n 60% als u een helm draagt. De moeite waard om er eentje op te zetten dus!
 

Fiets op de grond


Bent u aangereden op de fiets?

Als u bent aangereden op de fiets, is dat natuurlijk heel vervelend. Goed om te weten: u hebt bijna altijd recht op een schadevergoeding. Benieuwd hoe dat zit en welke kosten u kan laten verhalen?

 

U leest het hier

Contact

Chat E-mail Vragen