
Mijn (terug)vlucht is vertraagd/geannuleerd en ik heb kosten gemaakt. Kan ik deze kosten vergoed krijgen via mijn reisverzekering?
Uw reisverzekering biedt geen dekking voor extra gemaakte kosten in verband met vertraging of annulering van een vlucht. Het kan zijn dat de kosten wel vergoed worden door de luchtvaartmaatschappij.
In geval van vertraging van 2 uur of meer heeft uw luchtvaartmaatschappij volgens de Europese regelgeving namelijk een hulpverleningsplicht. U heeft recht op eten, drinken, 2 telefoongesprekken of e-mails en als het noodzakelijk is een hotelaccommodatie of transfer. Wanneer u op uw eindbestemming aankomt met een vertraging van 3 uur of meer en er geen sprake is van overmacht, heeft u recht op een financiële vergoeding van uw luchtvaartmaatschappij. De hoogte hiervan hangt af van de vertragingstijd en de vluchtafstand. Meer details hierover leest u op de website van de rijksoverheid.
Heeft u een pakketreis en zorgt de vertraagde vlucht voor minder vakantiedagen? Neem dan contact op met uw reisorganisatie. Zij kunnen u het beste adviseren wat voor u in deze situatie de beste route is.
Vlucht geannuleerd door overmacht
Wanneer de luchtvaartmaatschappij kan aantonen dat er sprake is van overmacht, heeft u via de luchtvaartmaatschappij geen recht op vergoeding bij annulering, langdurige vertraging of omboeking. Onder overmacht vallen uitzonderlijke situaties zoals natuurrampen, maar ook stakingen van derden. Bent u hierdoor genoodzaakt om langer te blijven en maakt u hierdoor extra kosten? Dan heeft u wel recht op vergoeding via uw reisverzekering voor de extra reis- en verblijfkosten. Er geldt dan een vergoeding € 75 per dag per verzekerde voor maximaal 7 dagen.