
Mijn (terug)vlucht is vertraagd/geannuleerd en ik heb kosten gemaakt. Kan ik deze kosten vergoed krijgen via mijn reisverzekering?
Je reisverzekering biedt geen dekking voor extra gemaakte kosten in verband met vertraging of annulering van een vlucht. Het kan zijn dat de kosten wel vergoed worden door de luchtvaartmaatschappij.
In geval van vertraging van 2 uur of meer heeft je luchtvaartmaatschappij volgens de Europese regelgeving namelijk een hulpverleningsplicht. Je hebt recht op eten, drinken, 2 telefoongesprekken of e-mails en als het noodzakelijk is een hotelaccommodatie of transfer. Wanneer je op je eindbestemming aankomt met een vertraging van 3 uur of meer en er geen sprake is van overmacht, heb je recht op een financiële vergoeding van je luchtvaartmaatschappij. De hoogte hiervan hangt af van de vertragingstijd en de vluchtafstand. Meer details hierover lees je op de website van de rijksoverheid.
Heb je een pakketreis en zorgt de vertraagde vlucht voor minder vakantiedagen? Neem dan contact op met je reisorganisatie. Zij kunnen je het beste adviseren wat in deze situatie de beste route is.
Vlucht geannuleerd door overmacht
Wanneer de luchtvaartmaatschappij kan aantonen dat er sprake is van overmacht, heb je via de luchtvaartmaatschappij geen recht op vergoeding bij annulering, langdurige vertraging of omboeking. Onder overmacht vallen uitzonderlijke situaties zoals natuurrampen, maar ook stakingen van derden. Ben je hierdoor genoodzaakt om langer te blijven en maak je hierdoor extra kosten? Dan heb je wel recht op vergoeding via je reisverzekering voor de extra reis- en verblijfkosten. Er geldt dan een vergoeding € 75 per dag per verzekerde voor maximaal 7 dagen.