Risico’s bij het kopen van een woning
Net uw droomhuis gekocht? Gefeliciteerd! Maar wat als u problemen krijgt over het koopcontract, onenigheid met de aannemer, of er blijkt opeens houtrot in uw woning te zitten? Allemaal zaken waarvan u hoopt dat het u niet overkomt. Lees hieronder de 3 grootste risico’s bij het kopen van een woning en wat te doen als dit voorkomt.
1. Problemen met het koopcontract
Met de huizenmarkt van nu heeft u weinig tijd om goed na te denken voordat u een huis koopt. Kopers staan in de rij! Voordat u het weet heeft een andere partij al een bod gedaan en is de woning aan uw neus voorbij gegaan. De belangrijkste afspraken legt u vast in het koopcontract.
Belangrijk om te weten:
- U heeft als koper 3 dagen bedenktijd na het tekenen van het koopcontract. Tijdens deze bedenktijd kunt u de koop ongedaan maken, zonder hier een reden voor op te geven. Wilt u langer de tijd? Dan moet u dit apart vast laten leggen.
- Laat ontbindende voorwaarden opnemen in het koopcontract. Denk aan financieringsvoorbehoud of voorbehoud van verkoop van de eigen woning.
- Houd rekening met de waarborgsom. Is de bedenktijd voorbij en kunt u niet 1 van de ontbindende voorwaarden inroepen? Dan staat vaak in het contract dat u een boete van 10% van de afgesproken koopprijs moet betalen. Dit zijn dus al snel tienduizenden euro’s.
2. Geschillen met dienstverleners
Het huis dat u heeft gekocht, voldoet helemaal aan uw eisen! Op 1 punt na: de badkamer is flink gedateerd. U besluit hier een aannemer voor in te schakelen. Helaas loopt dit niet helemaal zoals gepland. U bent niet tevreden over de oplevering van de badkamer. De afwerking is slordig en op sommige plekken blijkt het zelfs te lekken. Natuurlijk hoopt u dat dienstverleners als de aannemer, loodgieter of installateur hun werk goed doen. Maar in de praktijk is dit helaas niet altijd het geval.
Tips bij geschillen met dienstverleners:
- Bekijk altijd of u voor de verbouwing die u wilt doen een vergunning nodig heeft en spreek af wie dit regelt.
- Kies voor een aannemer die is aangesloten bij een brancheorganisatie. Dit geeft u meer zekerheid als u een meningsverschil krijgt.
- Stel een aannemingsovereenkomst op. Leg alle afspraken die u vooraf met de aannemer maakt, schriftelijk vast.
- Betaal niet meer dan 10% van de aanneemsom vooruit.
- Bent u niet tevreden over het geleverde werk van de aannemer? Geef dit dan aan tijdens de oplevering. Geef de aannemer de kans om de werkzaamheden waar u niet tevreden over bent te herstellen.
3. Gebreken aan uw woning
Bij een bestaande woning, maar ook bij een nieuwbouwwoning kunt u achteraf voor een nare verrassing komen te staan: verborgen gebreken.
Bestaande woning
Een scheur in een draagmuur, een rotte dakconstructie of een flinke lekkage. Het kan zomaar dat de aannemer gebreken aan uw woning ontdekt. Of u ontdekt zelf een gebrek. Dan kan het zijn dat de vorige eigenaar dit bewust niet aan u heeft verteld. Soms kunt u de koper dan aansprakelijk stellen voor het verborgen gebrek.
Nieuwbouwwoning
Kiest u voor een nieuwbouwwoning? Ook dan kunnen er gebreken zijn bij de oplevering van de woning. Ontdekt u na de oplevering van uw woning een gebrek? Meld dit dan zo snel mogelijk nadat u het gebrek heeft ontdekt. Belangrijk: geef de aannemer de gelegenheid om de fouten te herstellen.
Kies voor een rechtsbijstandverzekering
Zeker als u net een huis heeft gekocht of verkocht, is rechtsbijstand duidelijk geen overbodige luxe. Tip: sluit ruim van tevoren een rechtsbijstandverzekering af, zodat u juridische hulp kunt inschakelen wanneer een conflict ontstaat. Achteraf afsluiten is niet mogelijk. Zo hoeft u niet zelf de kosten van een advocaat te betalen. Dat is altijd mooi meegenomen!