Klantvoordelen

Ik kan niet slapen: 6 slapeloosheid tips

Gepubliceerd op 16-01-2015
1238 keer gelezen

Denkt u vaak: ‘Ah, ik kan niet slapen!'? Gemiddeld hebben volwassenen 14 minuten nodig voordat ze in slaap vallen. Helaas duurt het bij veel mensen veel langer. Soms uren! Kan u moeilijk in slaap komen? Tijd voor een ‘wake up call’. We hebben 6 slapeloosheid tips voor u op een rij gezet. 

 

6x slapeloosheid tips

 

1. Slaap op vaste tijden

Wisselt het nogal hoe laat u ’s avonds gaat slapen? Het is belangrijk om elke dag op dezelfde tijd naar bed te gaan. Zo krijgt u een dagelijkse routine, waar uw lichaam aan went. Zodra u hier van afwijkt, merkt u dat u moeilijker in slaap komt. Probeer het ritme ook in het weekend aan te houden. Hoeveel slaap heeft u nodig? Gemiddeld 7,5 tot 8,5 uur per nacht.

 

2. Analyseer uw slaappatroon

‘Ik kan niet slapen!’ Wilt u weten waarom niet? Gebruik de Sleep Better app. Deze app meet in hoeverre u (diep) slaapt en of u veel beweegt. Voordat u gaat slapen geeft u aan hoe uw dag was - stressvol, wel of niet laat gegeten, etc. Achteraf vult u in hoe u geslapen hebt - had u bijvoorbeeld nachtmerries? Alle resultaten vindt u terug in een mooie grafiek. Zo krijgt u meer inzicht in uw slaappatroon. Tip: zet uw wekker via de app. Dan wordt u wakker gemaakt, op het moment dat u licht slaapt (= fijn wakker worden).

 

Tips tegen slapeloosheid

 

3. Sport u moe

Zit u elke dag op uw werk? Dan krijgt u weinig beweging. Sporten is dan extra belangrijk. Als u meer beweegt, wordt u vanzelf moe en daarnaast het helpt tegen stress (veroorzaker slapeloosheid). Maar sport moet u goed timen! Ga bijvoorbeeld nooit vlak voor bedtijd op volle kracht sporten, anders ligt u nog uren naar het plafond te staren. Het is beter om te sporten aan het einde van de middag of ’s ochtends.

 

4. Neem een warm bad

Kan u niet slapen? Onderzoek wijst uit dat een bad voor het slapengaan helpt. Neem een paar uur voordat u gaat slapen een bad en u slaapt als een roos. Heeft u geen bad? Een warme douche helpt ook. Door de warmte ontspant het lichaam, waardoor u eerder in de ‘slaapmodus’ komt. 

 

5. Zeg het snoozen vaarwel

We houden onszelf graag voor de gek. Lekker lang snoozen, zodat ‘u lekker lang kan slapen’. Maar het tegendeel is waar: u slaapt er minder en onrustig door (logisch als u elke 10 minuten wakker gemaakt wordt). To do: zet uw wekker op het tijdstip dat u eruit moet. Even door de zure appel heen bijten, maar u merkt dat u uitgerust(er) wakker wordt!

 

6. Eet een banaan..

..voor het slapengaan! Hierin zitten stoffen die de aanmaak van serotonine bevorderen. En serotonine draagt bij aan een goede nachtrust plus een beter humeur! Vooral niet doen: veel eten in de avond. Anders krijgt u dat ‘ik kan niet slapen-verhaal’ weer.

 

Genoeg geslapen? Test het zelf

Stelregel: als u voor de wekker wakker wordt, heeft u genoeg geslapen. Wordt u bruut gewekt door de wekker? Dan kan u nog wel wat slaap gebruiken. Uiteraard gaat die stelregel niet op, wanneer u al uren wakker ligt voordat de wekker gaat. Hopelijk helpen bovenstaande slapeloosheid tips. Slaap lekker!

Contact

Chat E-mail Vragen